Υπογεγραμμένα Disney Comics

Ό,τι έχω και δεν έχω από υπογεγραμμένα τεύχη της Disney. Enjoy!

Epic Mickey - Επική ανάλυση

Ύστερα από ~10 ημέρες ανηλεούς ενασχόλησης με το Epic Mickey, κατάφερα να βάλω τις σκέψεις μου σε μία σειρά και να καταγράψω ό,τι Disneικές αναφορές μπορούσα να διακρίνω. Και πιστέψτε με, δεν ήταν καθόλου λίγες. Ένας επικός τίτλος το δίχως άλλο.

Φάρσα ή κέρασμα;

Κόψιμο και λογοκρισία χωρίς λόγο και αιτία. Μία ιστορία που ακόμη και ο Carl Barks δεν κατάφερε να σώσει από τις ψαλίδες του καθωσπρεπισμού.

Διαπλεκόμενα συμφέροντα

Μία σύζυγος που ανησυχεί για τον άντρα της, ένας προγραμματιστής ηλεκτρονικών στα πρόθυρα νευρικής κρίσης, ένα ασήμαντο έλλειμμα λίγων σεντς, ένας εφημεριδοπώλης που πλέκει αστυνομικά σενάρια, ένας υποψήφιος δήμαρχος που υπόσχεται καλύτερες ημέρες...

Whatever happened to Scrooge Mc Duck ?

Πώς θα ήταν μία Λιμνούπολη χωρίς τον Σκρουτζ; Από ποιους σχεδιαστές πέθανε και για ποιον λόγο; Τι στάση κράτησε η Disney; Ένα ενδιαφέρον αφιέρωμα α-λα Whatever happened to the Man of Steel. Whatever happened to Scrooge λοιπόν!

Καλώς ορίσατε στο PK World, έναν κόσμο αφιερωμένο στο bacground γνωστών και άγνωστων ιστοριών!

Το PK World είναι κατά κύριο λόγο ένα blog αφιερωμένο σε διάφορες αλλά διόλου αδιάφορες ιστορίες Disney, οι οποίες παρουσιάζουν ιδιαίτερο ιστορικό ενδιαφέρον, μιας και από πίσω τους κουβαλούν ίντριγκες, πισώπλατα μαχαιρώματα, διπλωματικά επεισόδια, λογοκρισίες και δε συμμαζεύεται. Από εκεί και πέρα βλέπουμε με τι άλλο θα ασχοληθούμε, πάντα όμως στα πλαίσια της Disney και του background της εκάστοτε ιστορίας .

Wednesday, February 06, 2013

Whatever happened to Scrooge Mc Duck ?

Με το παρακάτω post, κλείνω με την μεταφορά κειμένων από το GreekComics που είχα γράψει πριν κάποια χρόνια. Από εδώ και πέρα ό,τι γράφω θα είναι νέο υλικό. Χωρίς πολλά πολλά λοιπόν, πάμε να δούμε κι αυτήν την άκρως ιδιαίτερη θα μπορούσα να πω περίπτωση.


Posted Image 

 Πολλοί από εμάς έχουν δει λίγο πολύ το παραπάνω σκίτσο του Rosa, αρκετοί εκ των οποίων χαλάστηκαν με τον Rosa που δείχνει τον θάνατο ενός τόσο γνωστού και σημαντικού Disney χαρακτήρα. Κατά καιρούς ο Rosa έχει λάβει διάφορα αρνητικά σχόλια για αυτό του το δημιούργημα. Αυτό που δεν γνωρίζει ο πολύς κόσμος όμως είναι πως έφτιαξε την παραπάνω εικόνα για λογαριασμό ενός φανζίν, όταν διάφοροι σχεδιαστές (Disney και μη), ρωτήθηκαν για το πώς θα ήταν η ζωή στη Λιμνούπολη χωρίς τον Σκρουτζ.

Ας τα πάρουμε όμως με τη σειρά. Κατά καιρούς, αρκετοί σχεδιαστές έχουν προσπαθήσει να δείξουν το πώς θα ήταν η Λιμνούπολη χωρίς τον Σκρουτζ. Από Ιταλούς μέχρι Ευρωπαίους σχεδιαστές, έχουμε δει ιστορίες για το πώς θα ήταν ένα τέτοιο σύμπαν, ενώ ουκ ολίγες είναι οι φορές που γίνεται έστω και μία απλή αναφορά από τον Σκρουτζ για τον διάδοχό του (You know... μην μου φέρνεις αντιρρήσεις Ντόναλντ αλλιώς ξέχνα την περιουσία κλπ κλπ). Μέχρι και ο Barks έχει φτιάξει ιστορίες όπου ο Σκρουτζ ανησυχεί για τον διάδοχο που θα αναλάβει τη διαχείριση της περιουσίας του όταν αυτός αποδημήσει εις τόπο χλοερό. Σε μία από αυτές μάλιστα, αποφασίζει πως τα ανιψάκια Χιούη, Λιούη και Ντιούη θα είναι οι κληρονόμοι του.


Το εξώφυλλο του 11ου τεύχους του γερμανικού φανζίν



Απ' ό,τι φαίνεται ήταν θέμα χρόνου μέχρι να δημιουργηθεί μία έκδοση, η οποία θα αναφέρεται σε μία Λιμνούπολη χωρίς τον ιδρυτή της. Η αρχή έγινε το 1982 με το 11ο τεύχος του Γερμανικού φανζίν Der Hamburger Donaldist - Sonderheft στο οποίο διάφοροι σχεδιαστές κλήθηκαν να φτιάξουν ένα σκίτσο το οποίο θα απαντούσε στην ερώτηση "Hey Daisy, whatever happened to Scrooge?" Εφτά σχεδιαστές από όλο το φάσμα των ειδικοτήτων έφτιαξαν από ένα σκίτσο, αποκλειστικά για το περιοδικό. Άλλοι πιο βίαιο, άλλοι πιο προκλητικό, άλλοι πιο απλό. Μερικοί από αυτούς έκαναν μεγαλύτερη εντύπωση, μερικοί πάλι όχι. Συγκεκριμένα οι σχεδιαστές ήταν οι:
Bob Foster
Volker Reiche
Ulrich Schröder
Jan Gulbransson
Luciano Bottaro
Jörg Drühl
Jean Claude Mézières
Σκίτσο του Jean Claude Mézières
σχεδιαστή του Valerian εκτός των άλλων


Τρία χρόνια και τρία τεύχη αργότερα, το 1985, στο 14ο τεύχος του ίδιου φανζίν, εμφανίστηκαν σκίτσα διαφορετικών δημιουργών για την ίδια ερώτηση. Στο ίδιο στυλ, άλλα πιο προκλητικά, άλλα λιγότερο, κάνουν την εμφάνισή τους. Από γνωστούς BD σχεδιαστές όπως οι Matthias Schultheiss και Andre Roche , μέχρι τους underground porn comics δημιουργούς Mali & Werner, βλέπουμε έντεκα διαφορετικά σκίτσα. Συγκεκριμένα οι δημιουργοί που έλαβαν μέρος ήταν οι παρακάτω:
Chris Scheuer
Peter Petri
Michael Engler-Kellersmann
Ivica Astalos
Harald Siepermann
Mali & Werner
Leo Knol
Andre Roche
Hendrik Dorgathen
Rolf Boyke
Mathias Schultheiss

Η συμμετοχή του Harald Siepermann


Το 1991, στο 77ο τεύχος του φανζίν Der Hamburger Donaldist, απαντάνε στο παραπάνω ερώτημα οι Marco Rota και Don Rosa. Το σκίτσο του Marco Rota δείχνει τον Σκρουτζ να δίνει την τυχερή του δεκάρα στη Μάτζικα, το οποίο δυστυχώς το βρήκα μόνο σε πολύ χαμηλή ανάλυση, κι αυτό με τα χίλια ζόρια. Το σκίτσο του Rosa από την άλλη, δεν είναι παρά η εικόνα που εμφανίζεται στην αρχή της παρουσίασης. Από τότε η εικόνα του έχει διαρρεύσει παντού, χωρίς όμως τις απαραίτητες εξηγήσεις, γι' αυτό και πολλοί πιστεύουν λανθασμένα πως ο Rosa έφτιαξε τον θάνατο του Σκρουτζ απλά για να σοκάρει (or whatever...). Προσοχή, η σειρά Der Hamburger Donaldist είναι διαφορετική από τη σειρά Der Hamburger Donaldist - Sonderheft στην οποία δημοσιεύτηκαν όλα τα προηγούμενα σκίτσα.


Πάνω: Το εξώφυλλο του Hamburger Donaldist - Sonderheft #14
με τη συμμετοχή του Chris Scheuer
Κάτω: Το εξώφυλλο του Hamburger Donaldist # 77
διά χειρός Daan Jipes, αφιερωμένο στον Barks


Το 2006, η Disney αποφάσισε να μπει κι αυτή στο χορό και να απαντήσει επίσημα σε αυτήν την ερώτηση, δημιουργώντας μια ιστορία με τίτλο (τι άλλο) "Whatever happened to Scrooge McDuck ?" Μία 6σέλιδη ιστορία η οποία αποτελεί φόρο τιμής στο σύμπαν του Barks (και όχι μόνο) και συνάμα μας δείχνει πώς θα ήταν η Λιμνούπολη χωρίς το πλουσιότερο παπί του κόσμου. Όσο πιο πολύ έχετε ασχοληθεί με το σύμπαν των παπιών, τόσο πιο πολλές αναφορές σε προηγούμενες δουλειές θα βρίσκετε, από κλασικούς "κακούς" του Barks μέχρι την μπανιέρα χρονομηχανή που έχει χρησιμοποιηθεί και στη σειρά Ducktales.


H κλασική φωτογραφία του Barks με την οικογένεια Ντακ
στην πρωτότυπη και μελλοντική έκδοσή της


Το "Whatever Happened To Scrooge McDuck?" είναι μία ιστορία η οποία λόγω του περιεχομένου και των λίγων σελίδων της προσφέρεται για ανάγνωση ακόμα και από άτομα τα οποία δεν έχουν ασχοληθεί καθόλου με την Disney, όμως θα εκτιμηθεί πολύ περισσότερο από τους hardcore fans. Όσο για τις υπόλοιπες εικόνες των προαναφερθέντων σχεδιαστών, μάλλον θα εκτιμηθούν περισσότερο από haters της Disney.

 
 Πού μπορώ να τη βρω
  • H ιστορία μόλις πριν λίγες ημέρες κυκλοφόρησε στην Ελλάδα στο ΚΟΜΙΞ #296, ενώ για πρώτη φορά στην Αμερική κυκλοφόρησε το 2008, μέσω της συλλογής Treasures της Gemstone. Στο παρακάτω .cbr μπορείτε να βρείτε την 6σέλιδη ιστορία της Disney, καθώς επίσης και όλες τις προηγούμενες συμμετοχές, συμπεριλαμβανομένου και του Rosa.
ΠΡΟΣΟΧΗ, πολλές από τις εικόνες των τευχών Der Hamburger Donaldist - Sonderheft μπορεί να θεωρηθούν προσβλητικές και ενοχλητικές λόγω σεξουαλικού, βίαιου και ενήλικου περιεχομένου. Τις βλέπετε με δική σας ευθύνη (όχι ότι θα μπορούσατε να τις δείτε με δική μου, αλλά λέμε τώρα) 
http://www.sendspace.com/file/muv8ua

Διαπλεκόμενα συμφέροντα


Πάμε κατ' ευθείαν τώρα να συνεχίσουμε με τις προτάσεις. Σειρά έχει μία ιστορία από το σύμπαν των ποντικιών, και μάλλον οι επιλογές μου από εδώ και πέρα θα είναι εναλλάξ. Μία ιστορία με πάπιες, μία με ποντίκια, ώστε να είναι ευχαριστημένες και οι δύο πλευρές. Ήρθε επίσης η ώρα για μία κανονική παρουσίαση, μιας και στις προηγούμενες δύο περιπτώσεις ασχοληθήκαμε με την ιστορική αναδρομή των ιστοριών και όχι με τις ιστορίες αυτές καθεαυτές.

Όλοι μας έχουμε ακούσει τη σειρά Μίκυ Μυστήριο. Μέσα από τα 26 τεύχη της σειράς γνωρίσαμε περίπου 50 ιστορίες με πρωταγωνιστή τον Μίκυ Μάους στο ρόλο του δαιμόνιου ντετέκτιβ. Μερικές ιστορίες από αυτές ήταν καλές, μερικές μέτριες. Μερικές ήταν παιδικές, μερικές πιο ενήλικες. Άλλες ήταν αφελείς ενώ άλλες έπαιρναν τον αναγνώστη στα σοβαρά. Σε γενικές γραμμές, τα σχόλια όσων έχουν διαβάσει τα τεύχη του Μίκυ Μυστήριο είναι θετικά. Αν όμως έπρεπε μέσα από αυτές τις ιστορίες να διαλέξουμε μία και μόνο μία, ποια θα ήταν αυτή ? Το γεγονός πως οι ιστορίες έμπαιναν ανάκατες και δεν ακολουθούσαν κάποια λογική, δυσκολεύει το έργο μας. Προσωπικά, ύστερα από διεξοδική, ανελέητη και μανιώδη ανάγνωση των τευχών, έχω καταλήξει σε τρεις που έχουν θέσει τον πήχη στα ύψη. Όλες τους είναι ~100 σελίδες, δηλαδή καλύπτουν όλες τις σελίδες του περιοδικού, δίνοντας έτσι μεγαλύτερο βάρος στην ανάπτυξη των χαρακτήρων και της εξέλιξης της ιστορίας.


Η πρώτη είναι η Υποχθόνια Απειλή (τεύχος 22). Ο Μίκυ μετατρέπεται σε κακοποιό, ενώ το Μαύρο Φάντασμα επιστρέφει στις ρίζες του. Έναν σαδιστή δολοφόνο που προκειμένου να ξεφορτωθεί το θύμα του, θέλει πρώτα να το περάσει από βασανιστήρια. Από τις πολύ καλές εμφανίσεις του Μαύρου Φαντάσματος.


Η δεύτερη είναι Ο Νόμος Του Μαύρου Χρυσού (τεύχος 16). Όλα για το (μαύρο) χρήμα. Πέραν της πολύ ώριμης ιστορίας, θα αρκεστώ στο να αναφέρω πως ήταν η πρώτη φορά που είδα σε ιστορία Disney κομμένο δάχτυλο, όπως και τον Μίκυ έτοιμο να συνθλιβεί σε μια πρέσα παλιοσιδερικών. Σκηνές που στιγματίζουν την αθωότητα ενός παιδικού αναγνώστη. 


Η τρίτη όμως είναι αυτή που ξεχωρίζει περισσότερο από όλες τις υπόλοιπες, ακόμα και τις δύο προαναφερθείσες, λαμβάνοντας έτσι επάξια τον χαρακτηρισμό της καλύτερης ιστορίας της σειράς. Ω ναι, είναι τόσο καλή! Διαπλεκόμενα Συμφέροντα (τεύχος 20) ο τίτλος αυτής, χαρακτηρίζοντας επακριβώς την ιστορία που πρόκειται να επακολουθήσει. 


Posted Image


Πρώτα λίγα λόγια για τους δημιουργούς. Στο σενάριο βρίσκεται ο Kurt Behnke. Ο εν λόγω κύριος από τη Δανία δούλεψε για την Egmont την περίοδο 1993 - 1996 για διάφορες ιστορίες, μερικές από τις οποίες γνωρίσαμε και μέσα από το Μίκυ Μυστήριο. Το σχέδιο είναι από το στούντιο Jaime Diaz. Δυστυχώς δεν γνωρίζουμε το όνομα του συγκεκριμένου σχεδιαστή. Στο στούντιο Χάιμε Ντίαζ βλέπετε δουλεύουν πάρα πολλά άτομα, και όταν κάποιος από αυτούς δημιουργεί μια ιστορία, στα credits δεν μπαίνει το όνομά του αλλά το όνομα του στούντιο, αφήνοντάς μας να αναρωτιόμαστε για το ποιος έκανε τι. Anyways, αρκετά με τα διαδικαστικά, πάμε στο ψητό.

Μια σύζυγος που ανησυχεί για τον άντρα της... Ένας προγραμματιστής ηλεκτρονικών υπολογιστών στα πρόθυρα νευρικής κρίσης... Ένα ασήμαντο έλλειμμα λίγων σεντς στον τραπεζικό λογαριασμό του Μίκυ... Ένας εφημεριδοπώλης που πλέκει σενάρια πολιτικών συνωμοσιών... Ένας υποψήφιος δήμαρχος που υπόσχεται καλύτερες μέρες... Ένας δήμαρχος που έχει διαπράξει όλα τα αμαρτήματα αλλά παραμένει φτωχός... Ο Επιθεωρητής Ο' Χάρα κλείνεται στη φυλακή με την κατηγορία του χρηματισμού... Επίορκοι δικαστές... Πουλημένοι αστυνομικοί... Πανίσχυροι εργολάβοι... Ένα δίκτυο διαπλεκόμενων συμφερόντων χωρίς αρχή και τέλος. Το Μίκυ Σίτυ βουλιάζει στη διαφθορά και την ώρα που όλοι φαίνονται να εγκαταλείπουν τον αρχηγό, ο δαιμόνιος Ντετέκτιβ Μίκυ Μάους αναλαμβάνει να καθαρίσει το όνομά του. Πώς όμως θα το καταφέρει αυτό σε μία πόλη που όλοι είναι εναντίον του...;

Posted Image

Η ιστορία ξεκινάει με τον Μίκυ να ελέγχει και να ξαναελέγχει τον τραπεζικό του λογαριασμό. Ύστερα από μία εξαντλητική νύχτα γεμάτη λογαριασμούς, δεν καταφέρνει να βρει ένα έλλειμμα μερικών δολλαρίων στις τραπεζικές του συναλλαγές. Δεν είναι κάτι σοβαρό, αλλά έχοντας ξεμείνει από υποθέσεις, και μην έχοντας κάτι καλύτερο να κάνει, αναλώνεται στο να βρει τι απέγιναν τα 4,93 δολλάριά του.


Posted Image

Όλα αυτά μέχρι το σημείο που μπαίνει μέσα στο γραφείο του Μίκυ η Κυρία Χοφλ η οποία ανησυχεί για τον σύζηγό της, τον Χόρτον Χοφλ. Ο Χόρτον τον τελευταίο καιρό συμπεριφέρεται πολύ παράξενα, σαν να τον απασχολεί κάτι πολύ σημαντικό, όμως η σύζηγός του δεν έχει ιδέα για το τι μπορεί να είναι αυτό. Ο Χόρτον είναι ένας προγραμματιστής ηλεκτρονικών υπολογιστών ο οποίος ύστερα από πολλές δυσκολίες, προσελήφθη από την Ντάτακορπ, μία εταιρία ηλεκτρονικών υπολογιστών με μηνιαίες αποδοχές χιλιάδων δολλαρίων. Τα προβλήματα ξεκίνησαν επειδή ο Χόρτον αισθανόταν πως τα προγράμματά του δεν είχαν την αναγνώριση που τους άρμοζε. Από ένα σημείο και ύστερα άρχισε να λείπει για μέρες ολόκληρες από το σπίτι.


Posted Image

Ο Μίκυ προφανώς δέχεται, μιας και δεν είχε κάτι καλύτερο να κάνει. Αποφασίζει να τον ακολουθήσει, ώστε να δει με τι έχει μπλέξει. Επειδή πρέπει να περιμένει μέχρι την επόμενη μέρα το βράδυ, δεν γλιτώνει τη βόλτα στην τράπεζα προκειμένου να ελέγξει τον λογαριασμό του. Σε αυτό το σημείο μαθαίνουμε πως είναι περίοδος εκλογών στο Μίκυ Σίτυ, με δύο επικρατέστερους υποψήφιους τους Μπος Χογκ και Κλιντ Κλίφορντ. Αμελητέα πληροφορία, που όμως θα παίξει μεγάλο ρόλο αργότερα.


Posted Image

Posted Image

Στον δρόμο του προς την τράπεζα, ο Μίκυ αποφασίζει να περάσει για μια καλημέρα από το αστυνομικό γραφείο του Επιθεωρητή Ο' Χάρα, και εκεί αρχίζει το μεγάλο πανηγύρι της ιστορίας. Ο Ο' Χάρα έχει κατηγορηθεί για χρηματισμό και έχει τεθεί υπό κράτηση μέχρι να γίνει η δίκη του. Άνοιξαν τον τραπεζικό του λογαριασμό και και βρήκαν μέσα 250 χιλιάδες δολλάρια, λεφτά που δεν μπορεί να δικαιολογήσει ο μισθός ενός έντιμου αστυνομικού. Ο Τζων Χειροπαίδαρος πλέον είναι ο νέος Αρχηγός της Αστυνομίας, με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται.


Posted Image

Ο Ο' Χάρα πλέον είναι η είδηση του Μίκυ Σίτυ. Η αστυνομία και ο τύπος διχάζονται στα δύο. Η αστυνομία βρίσκεται σε μία κατάσταση όπου δεν ξέρεις ποιος είναι "πληρωμένος" και ποιος όχι. Ο Μίκυ μην ξέροντας ποιον μπορεί να εμπιστευτεί, όντας ολομόναχος, θα πρέπει να βοηθήσει τον Αρχηγό.


Posted Image

Τα Διαπλεκόμενα Συμφέροντα είναι το τέλειο παράδειγμα για τα όρια που μπορεί να φτάσει μια Disney ιστορία. Βία μέσα σε λογικά πλαίσια, σενάριο που απευθύνεται ταυτόχρονα τόσο σε παιδιά όσο και σε ενήλικες, και ένα σκοτεινό Μίκυ Σίτυ όπως γουστάρουμε να βλέπουμε σε τέτοιου είδους ιστορίες. Καταφέρνει να κρατήσει τον αναγνώστη από την αρχή ως το τέλος, μιας και σε κάθε σελίδα αποκαλύπτονται νέα στοιχεία τα οποία ο αναγνώστης καλείται να βάλει σε μία σειρά. Είναι από τις ιστορίες που παίρνουν σοβαρά τόσο τον εαυτό τους, όσο και τον αναγνώστη, προσφέροντάς μας μία αστυνομική ιστορία με όλη την έννοια του όρου.


Posted Image

Οι προσωπικότητες των χαρακτήρων δεν είναι παιδικές όπως γίνεται σε πολλές νέες ιστορίες. Ο Μίκυ είναι πιο δραστήριος από ποτέ, ενώ ο Χειροπαίδαρος μας δείχνει μια πλευρά του χαρακτήρα του που σπάνια θα έχουμε την τύχη να ξαναδούμε, παίζοντας καταλυτικό ρόλο στην όλη υπόθεση. Μέσα στην πόλη βλέπουμε ένα νέο σύμπαν του Μίκυ Σίτυ, με πολλά νέα άτομα που παίζουν έστω και έναν μικρό ρόλο στην υπόθεση. Εφημεριδοπώληδες, αστυνομικοί, μηχανικοί, δικηγόροι, άτομα τα οποία χρησιμοποιούνται όπου πρέπει ώστε να εξυπηρετήσουν την πλοκή. Άτομα με τα οποία ο Μίκυ γνωρίζεται, όμως δεν τα έχουμε δει (και δυστυχώς ούτε πρόκειται να τα ξαναδούμε) σε άλλες ιστορίες. Το σχέδιο είναι κατάλληλο ώστε να υποστηρίξει την ιστορία, ενώ το τέλος είναι όπως όφειλε να είναι. Εν ολίγοις, αν θέλετε να διαβάσετε μία διαφορετική ιστορία με τον Μίκυ, αυτή είναι η επιλογή σας.



Posted Image

Πού μπορώ να τη βρω:
  • Τα Διαπλεκόμενα Συμφέροντα έχουν δημοσιευτεί μόνο στον πρώτο κύκλο του Μίκυ Μυστήριο, στο τεύχος 20. Ξενόγλωσσο σκανάρισμα δεν υπάρχει κάπου, και όπως καταλαβαίνετε δεν είναι και το πιο εύκολο να σκανάρω ολόκληρο το τεύχος. Αν θέλετε να την διαβάσετε, μπορείτε να ψάξετε για το συγκεκριμένο τεύχος, είτε για την επανέκδοσή του που κυκλοφόρησε πριν λίγο καιρό.

Tuesday, February 05, 2013

Φάρσα ή κέρασμα

Και ναι, ύστερα από ακόμα ένα κενό ~3 χρόνων, ήρθε η ώρα για ακόμα ένα post. Επειδή όμως με αυτόν τον ρυθμό θα τελειώσουμε την επόμενη εκατονταετία, θα επισπεύσουμε λίγο (έως πολύ) τους ρυθμούς. 

Αν και είχα πει πως δεν θα αναφερθώ σε ιστορίες που έχουν μπει στο ΚΟΜΙΞ, δεν μπορώ να αφήσω απ' έξω μία περίπτωση λογοκρισίας του Carl Barks, μιας και πιάσαμε το θέμα. Βέβαια η λογοκρισία έγινε για εντελώς διαφορετικούς λόγους, όμως ακόμα κι έτσι παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον. 




Trick or treat - Φάρσα ή κέρασμα είναι ο τίτλος της χιλιοταλαιπωρημένης αυτής ιστορίας του Barks. Ας τα πάρουμε όμως με τη σειρά. Τον Νοέμβριο του 1952 βρισκόταν στα σκαριά το νέο cartoon της Disney με θέμα το Halloween (η γιορτή των Αγίων Πάντων όπως αποδίδεται στη γλώσσα μας). Η γιορτή έχει να κάνει με παιδιά που έχουν μασκαρευτεί με τρομακτικές φορεσιές και πηγαίνουν από σπίτι σε σπίτι φωνάζοντας "Φάρσα ή κέρασμα". Ο ιδιοκτήτης του σπιτιού πρέπει να επιλέξει να κεράσει τα παιδιά γλυκά, προκειμένου να μην γευτεί τις φάρσες των "τεράτων" που μόλις τον επισκεύθηκαν.

Η ιστορία έχει να κάνει με ακριβώς αυτό. Τα ανιψάκια γυρνάνε στους δρόμους και όταν φτάνουν στο σπίτι του Ντόναλντ αρχίζει η διαμάχη μεταξύ τους, καθώς ο Ντόναλντ δεν θέλει να μοιραστεί με κανέναν τα γλυκά του. Όπως ήταν λογικό, και οι δύο πλευρές πεισμώνουν και κάνουν ό,τι μπορούν ώστε να καταφέρουν τον σκοπό τους. Η μάγισσα Φούρκα βλέποντας τα ανιψάκια ντυμένα ως "τέρατα", αποφασίζει να τα βοηθήσει προκειμένου να αντιμετωπίσουν τον θείο τους και να πάρουν το κλειδί για την ντουλάπα με τα γλυκά.

Καλά ως εδώ, τώρα όμως θα μου πείτε ο Barks τι σχέση έχει με το Halloween, πόσο μάλλον με το επικείμενο cartoon της Disney. Έχει και παραέχει, επειδή οι συντελεστές του cartoon είχαν τη φαεινή ιδέα να το κυκλοφορήσουν την ίδια περίοδο με ένα αντίστοιχο κόμικ, η δημιουργία του οποίου ανατέθηκε στον Carl Barks. Η Western Publishing λοιπόν του έστειλε το storyboard του cartoon και του ανέθεσε να δημιουργήσει μία ιστορία 32 σελίδων η οποία θα ακολουθεί πιστά την πλοκή. Ο Barks σχεδίασε την ιστορία, με μια μικρή όμως λεπτομέρεια. Οι σελίδες που του ανατέθηκαν ήταν πάρα πολλές, μιας και κάλυψε ολόκληρο το cartoon σε 10 περίπου σελίδες λιγότερες. Μην μπορώντας να βγει εκτός σχεδιαγράμματος, άρχισε να αυτοσχεδιάζει και να προσθέτει νέες πινελιές στην ιστορία. Και εκεί αρχίζει το μεγάλο πανηγύρι. Σε αυτό το σημείο να επισημάνω πως ίσως να είναι καλύτερα αν βλέπατε το καρτούν και διαβάζατε την ιστορία, επειδή ίσως έτσι να καταλάβετε καλύτερα το παρασκήνιο. Links θα βρείτε στο τέλος του post. Anyways, συνεχίζουμε.


Ο Barks στις σελίδες που περίσσευαν άρχισε να δίνει ρεσιτάλ δεξιοτεχνίας και πρωτοτυπίας, βάζοντας την Φούρκα να σκαρφίζεται νέα μαγικά κόλπα. Από την μεταμόρφωση της Φούρκας σε μία όμορφη κοπέλα προκειμένου να ξεμυαλίσει τον Ντόναλντ, μέχρι την δημιουργία ενός μπαμπούλα, αφού ο Ντόναλντ δεν συμμορφώνεται με το καλό. Μόλις τις πήγε στην Western Publishing, η τότε συντάκτης Alice Cobb, έγινε ξέφρενη με τον Barks. Δεν μπορούσε να πιστέψει πως όχι μόνο δεν τήρησε τη ροή της ιστορίας αλλά αυτοσχεδίασε κι από πάνω. Τις 9 αυτές σελίδες (16 έως 24) όχι μόνο τις έκοψε αλλά δεν τον πλήρωσε κιόλας. Ο Barks της εξήγησε πως δεν είχε δει το καρτούν μιας και εκείνη την περίοδο βρισκόταν κι αυτό στην παραγωγή, και πίστευε πως το τέλος και η συνολική διάρκεια της ιστορίας του θα ήταν πιο ελεύθερα, αλλά μάταια.



Σκηνές από τις σελίδες της ιστορίας που κόπηκαν

 Η λογοκρισία όμως δεν σταματάει εκεί. Η εν λόγω κυρία ήταν τόσο θυμωμένη με τον Barks που του έκανε ένα σωρό υποδείξεις. Πρώτα απ' όλα, η αρχική εικόνα, την οποία βλέπετε και στην αρχή του post, ήταν πολύ βίαια. Μία μάγισσα πετάει πάνω από ένα νεκροταφείο και ο τίτλος θυμίζει γράμματα από αίμα επάνω σε μία ταμπέλα. Όταν ο Barks της είπε πως και το cartoon έτσι ξεκινάει, του απάντησε πως στο cartoon είναι διαφορετικά επειδή στο κόμικ μπορεί το κάθε μικρό παιδί να εφιστήσει την προσοχή του στο συγκεκριμένο καρέ, ενώ στα κινούμενα σχέδια κάτι τέτοιο δεν μπορεί να συμβεί. Η Cobb επίσης ανέφερε πως δεν μπορεί να υφίσταται ιστορία που αναφέρει τον Ντόναλντ ως ήρωα και να τον εμφανίζει στην 4η σελίδα, γι' αυτό τον έβαλε να δημιουργήσει άλλη 1,5 σελίδα η οποία παρουσιάζει στην αρχή της ιστορίας τον Ντόναλντ. Εννοείται χωρίς να τον πληρώσει, μιας και αυτό είναι κάτι που ο Barks όφειλε να είχε κάνει εξ' αρχής.


Η original αρχική σελίδα και η 1,5 σελίδα 
που δημιούργησε εκ των υστέρων ο Barks


Λόγω αυτού του κόψε-ράψε η ιστορία είχε γίνει ένα μικρό μπάχαλο. Την κατάσταση έρχεται να αποτελειώσει η Cobb που κόβει αποσπασματικά πλέον συγκεκριμένα καρέ από την ιστορία. Το θέμα είναι πως έκοψε ουκ ολίγα καρέ από σκηνές που αναφέρονταν στο καρτούν, ενώ άλλα που δεν είχαν σχέση με αυτό, τα άφησε ανέπαφα. Άβυσσος η ψυχή της. Το μόνο σίγουρο είναι πως η ιστορία που έμεινε, δεν είχε καμία σχέση με αυτήν που είχε φανταστεί ο Barks. Ουδέν κακόν αμιγές καλού όμως λένε. Ο Barks για να καλύψει τις 9 σελίδες που κόπηκαν, δημιούργησε μια νέα ιστορία, ονόματι Hobblin' Goblins, ενώ παράλληλα δεν πέταξε τα σχέδια της ιστορίας του. Βέβαια χωρίς πληρωμή αλλά τι να κάνουμε.

Εικόνα που κρατήθηκε, παρ' όλο που δεν υπήρχε στο καρτούν
Εικόνα που λογοκρίθηκε, παρ' όλο που υπήρχε στο καρτούν


Το 1986 η ιστορία κυκλοφόρησε για πρώτη φορά σε ολόκληρη τη μορφή της, στους συγκεντρωτικούς τόμους της Carl Barks Library από την Another Rainbow. Από τότε η ιστορία κυκλοφορεί και δημοσιεύεται ανά τον κόσμο στην ολότητά της. Η απώλεια από όλη αυτή την κατάσταση ήταν μόνο ένα καρέ, το οποίο αποκαταστάθηκε εύκολα από σχέδια του Ντόναλντ και της Φούρκας από την υπόλοιπη ιστορία.


Πού μπορώ να τη βρω:
  • Το Cartoon που ήταν η αρχική έμπνευση μπορείτε να το δείτε στο YouTube.
  • Η ιστορία δημοσιεύτηκε στην Ελλάδα το 2002 στο ΚΟΜΙΞ #173.

Wednesday, March 03, 2010

Ο Μονάρχης της Μεδιόκα

Μιας και αποφάσισα ύστερα από 4 χρόνια εγγραφής στο blogger να αξιοποιήσω τον λογαριασμό μου, θα αρχίσω με μία κλασική αξιόλογη ιστορία, ώστε να καλύψω το χαμένο κενό. Μία ιστορία που πολλοί έχουν ακουστά, όμως λίγοι έχουν διαβάσει στην αυθεντική μορφή της. Ο λόγος για τον Μονάρχη της Μεδιόκα - Monarch of Medioka του Floyd Gottfredson. Η ιστορία αυτή αφηγείται το χρονικό ενός Μονάρχη ο οποίος δεν μπορεί να διοικήσει και η χώρα του οδεύει κατά διαόλου. Ο Μίκυ όντας όμοιος εμφανισιακά με τον μονάρχη, καλείται να αναλάβει την εξουσία της χώρας, προκειμένου να την γλιτώσει από την επικείμενη οικονομική καταστροφή. Και όπως κάθε καλή ιστορία του είδους η οποία σέβεται τον εαυτό της, έτσι και σε αυτήν δεν θα μπορούσαν να λείπουν ίντριγκες, συνωμοσίες, πισώπλατα χτυπήματα και τα συναφή.



Ο Μονάρχης Μιχαήλ και ο Μίκυ ανταλλάζουν ρόλους



Το ιστορικό όμως αυτής της ιστορίας παρουσιάζει εξ' ίσου μεγάλο ενδιαφέρον με την ίδια την ιστορία, αν όχι μεγαλύτερο. Όπως πολλές άλλες δημιουργίες του Gottfredson, έτσι και ο Μονάρχης της Μεδιόκα δημοσιεύτηκε με μορφή strips σε εφημερίδες, ενώ στη συνέχεια δημοσιευόταν και σε εφημερίδες άλλων χωρών. Τον Δεκέβριο λοιπόν του 1937, η Γιουγκοσλαβική εφημερίδα Politika λογόκρινε το strip στο σημείο που έκανε λόγο για επανάσταση κατά του Μονάρχη, και σταμάτησε την περαιτέρω δημοσίευση της ιστορίας. Εκείνη την περίοδο το πολιτικό καθεστώς το οποίο επικρατούσε στη χώρα, δεν επέτρεπε αντιρρήσεις. 

Συγκεκριμένα, η ιστορία λογοκρίθηκε στο σημείο που ο ξάδερφος του Μονάρχη Μιχαήλ, ήταν έτοιμος να κάνει πραξικόπημα εναντίον του, μιας και πλέον ζήλευε την ευημερία που είχε φέρει, και ήθελε να αναλάβει τα ηνία. Το θέμα όμως είναι πως εκείνη την περίοδο στην Γιουγκοσλαβία βασίλευε ο 14χρονος Πέτρος Β', με αντιβασιλέα τον δεύτερο ξάδερφο/θείο του, τον πρίγκηπα Παύλο, μιας και ο ίδιος ήταν ανήλικος. Η λογοκρισία λοιπόν συνέδεσε τα φανταστικά πρόσωπα με τους κυβερνώντες και χαρακτήρισε το στριπ ως εθνική απειλή που μπορεί να δώσει στον λαό ανάρμοστες και επικίνδυνες ιδέες για το έθνος.

Ο δημοσιογράφος Hubert Harrison, Αμερικάνος ανταποκριτής της New York Times στη Γιουγκοσλαβία, δημοσίευσε ένα άρθρο στην εφημερίδα που δούλευε, στο οποίο ανέφερε τη λογοκρισία και το strip το οποίο δεν παρουσιάστηκε στην Politika. Αυτός και μόνο ήταν αρκετός λόγος ώστε να στραφεί η κυβέρνηση εναντίον του, να κατηγορηθεί για μεροληπτική και ανακριβή πληροφόρηση προς τον διεθνή τύπο, και εν τέλει να απελαθεί από τη χώρα ύστερα από 12 χρόνια παραμονής, αφήνοντας έτσι πίσω του γυναίκα και παιδιά.


Επίμαχο καρέ από το strip που λογοκρίθηκε



Στο πλευρό του Harrison στάθηκαν πολλοί επώνυμοι της χώρας, καθώς επίσης φοιτητικές αντιπροσωπείες όλων των παρατάξεων και συνάδελφοι δημοσιογράφοι από το Βελιγράδι. Επειδή το θέμα είχε αρχίσει να παίρνει τεράστιες διαστάσεις, ο Harrison μην θέλοντας να κάνει οτιδήποτε θα μπορούσε να θεωρηθεί πως στρέφεται κατά του επίσημου καθεστώτος της χώρας, αρνήθηκε ευγενικά την πολιτική ασυλία που του προσφέρθηκε από την αντιπολίτευση και έφυγε οριστικά από τη Γιουγκοσλαβία. Παρ' όλ' αυτά, συνέχισε την ανταπόκριση από το εξωτερικό πλέον, αυτή τη φορά μαζί με άλλους ξένους δημοσιογράφους. Ύστερα από λίγο καιρό, η Γιουγκοσλαβική Αστυνομία διέκοψε οριστικά την ανταπόκριση, με το πρόσχημα πως είναι αντιεθνική και επικίνδυνη. Έτσι κλείνει οριστικά και το διπλωματικό επεισόδιο το οποίο προκάλεσε ο Μίκυ. Στο ιστορικό της ιστοσελίδας των Times μπορείτε να βρείτε και σχετικά άρθρα.

Η παραπάνω ιστορία, όπως και όλα τα strips, δεν είχε βολικό format για δημοσίευση σε κόμικ περιοδικό. 13 χρόνια από τη δημοσίευσή της, το 1950, ο Bill Wright την ξανασχεδίασε από την αρχή. Αυτή τη φορά η ιστορία μας παρουσιάζεται σε κανονικά καρέ περιοδικού, ο Μίκυ φοράει πλέον ρούχα αντί για το κόκκινο παντελονάκι του, και η ιστορία επικεντρώνεται μόνο στο βασικό μέρος. Αυτή είναι και η έκδοση που έχει κυκλοφορήσει κατά καιρούς και στη χώρα μας.




Διαφημιστικό που χρησιμοποιήθηκε στη χώρα μας σε Μίκυ Μάους και Μεγάλο Μίκυ της εποχής (1972)

 
Πού μπορώ να τη βρω: Κατ' αρχάς να κάνουμε σαφές πως στην Ελλάδα έχει κυκλοφορήσει μόνο το remake του Bill Wright. Η κανονική ιστορία του Gottfredson δεν έχει δημοσιευθεί σε κανένα ελληνικό περιοδικό.


Η original εκδοχή του Gottfredson έχει να δημοσιευτεί στην Αμερική από το 1998. Η αλήθεια είναι πως είναι λιγουλάκι δυσεύρετη, όμως γενικά κυκλοφορεί στο νετ με λίγο ψάξιμο. Links δεν παραθέτω για ευνόητους λόγους.